בחזרה לרשימת המאמרים »

כאבי גב - איך טכניקת אלכסנדר יכולה לעזור?

מאת עדה תומר

כאבי גב הם אחת המחלות הקשות של המאות ה-20 וה-21. הדבר קשור לצורת החיים של האדם המודרני ולאופן ההתנהלות שלו במצבי היום יום. אלה מתאפיינים בחוסר שקט, במהירות מופרזת, בלחץ ובמתח.

עדה תומר בזמן שיעור בטכניקת אלכסנדר תצלום: סמדר ברנע

מה קורה לגוף האדם בתהליך החיים? בתחילת חיינו, הגו שלנו בריא, זקוף,קל וגמיש, כמו שרואים בתנועתם ובמבנה גופם של ילדים קטנים. בהמשך מתערבים גורמים גופניים ונפשיים כאחד, ומביאים אותו להתכווץ, להתעוות, להתקצר ו"לוותר" על אורכו וכוחו. שינויים אלה מייצרים תופעות קשות של עיוותי יציבה, כאבים ומחלות. ההכרה בתהליכים אלה הביאה לגילויה של טכניקת אלכסנדר. טכניקה זו, פשוטה ומופלאה, עוזרת למנוע את דחיסתן של החוליות זו מתחת לזו, ולכן - את עיוותו של עמוד השדרה כולו. דרכה ניתן ללמוד לשמר את התכונות הבסיסיות של שלד האדם ותנועתו וע"י כך לאפשר לו קלות רבה יותר, ערנות ושימוש יעיל ביכולותיו.

איך הדבר נעשה? אלכסנדר גילה שיש חוקים, כללים בסיסיים המנחים את החזקת הגוף ואת תנועתו. הוא הגדיר זאת במושג "הפיקוד הראשוני" בו התייחס למערכת היחסים בין הצוואר, הראש והגו, לאופן בו איברים אלו קשורים זה לזה ותלויים זה בתפקודו של האחר. כללים אלו אבדו לנו כי לא היינו מודעים להם. בתהליך הלמידה האלכסנדוני, יכול הגוף לאמץ אופן מחשבה חדש כלפי עצמו. חשיבה זו מכוונת להניח למצב השגוי, לעזוב אותו וליצור במקומו מצב חדש, מכוון ומודע, שבו בוחר האדם את אופן התנהלותו ונמנע מהתנהלות הרגלית אוטומטית. הגוף, פגוע ככל שיהיה, מגיב באופן מיידי ל"הזמנה" כזו ומפתח תהליך של שיקום והבראה.

באומנויות לחימה עתיקות כמו הטאי צ'י קיים עקרון עבודה האומר "כשהשרירים מתוחים, אי אפשר להרפות את המפרקים". הנחה זו התגלתה גם ע"י אלכסנדר ואושרה כמרכיב בסיסי בעבודה.

טכניקת אלכסנדר מנחה את האדם לכוון עצמו כלפי מעלה, להתארך ולהתרחב, להימנע מצמצום, לשחרר את טונוס השרירים המוגבר, להניח למפרקים. שילוב זה מביא לגילויים של מישורי תפקוד נוספים של הגוף, שהיו עד אז סמויים. האדם יכול אז לחבור אל אותם מקומות לא ידועים ולא מודעים בתנועתו ולהופכם לנתונים לשליטה מודעת ובונה. בכך, הוא מאפשר לבחירה להיכנס אל המערכת הקובעת את תנועתו, ומנחה את עצמו לאורח חיים מודע, מלווה במחשבה ורצוף בחוויה של בריאות והנאה.