בחזרה לרשימת המאמרים »

איך טכניקת אלכסנדר יכולה לעזור לשמור על המפרקים ואף להימנע מניתוח החלפת מפרק?

מאת עדה תומר

פגיעה בתפקוד המפרקים ואף ניתוח החלפת מפרק ירך הם איומים שמתגברים עם הגיל. אולי אתם מכירים את הבעיה מקרוב?

אפשר להשלים עם העובדה הזו ואפשר וכדאי לנקוט בפעולה מונעת!

קיימת דרך מיוחדת, מפליאה בתוצאותיה- אשר מאפשרת לאנשים רבים לעקוף את שולחן הניתוחים, ולמנוע סבל וכאב. דרך זו נקראת טכניקת אלכסנדר והיא עוסקת ביכולתו של האדם להיות אחראי על בריאותו דרך גישה נכונה לגוף האדם ותנועתו.

מה קורה למפרקים עם הגיל?

בגוף האדם מספר מפרקים רב, ביניהם ארבעה עיקריים : 2 מפרקי הירך ו 2 מפרקי הכתף. ארבעת מפרקים אלו מהווים צמתים רגישים במבנה שלד האדם וממקדים אליהם עומס שרירי מיותר. לכן, זקוקים לתשומת לב מיוחדת.

פ.מ. אלכסנדר מצא שאופן השימוש בגוף הוא דבר חשוב אך ניסתר מאיתנו. מתוך חוסר יידע, אנו גורמים לתהליך שחיקה זחלני ולא מורגש בכל אברי הגוף ובמיוחד בעמוד השדרה ובמפרקי הירך.

עומס יתר על המפרקים הוא הסכנה העיקרית לשלמותם ולתפקודם התקין של המפרקים.
בחיי היום יום אנו מעמיסים על מפרקי הירך משקל וכובד אשר הם אינם בנויים לשאתו.

  1. משקל: אם משקל הגוף הוא מעל הממוצע, ביחס לגובהו של האדם.
  2. כובד: נשיאת משקל חיצוני –כמו הרמת דברים כבדים, סחיבה של שקיות, חפצים כבדים, ילדים (לא מדובר על תינוקות או פעוטים!)
  3. גורם נוסף הוא כוח המשיכה. אין באפשרותנו לחוש בהשפעתו של כוח המשיכה על הגוף. אבל, בתהליך איטי ולא מורגש כוח זה הוא אחד הגורמים לקריסתו של הגב בפרט ושל מערכת השלד בכלל.

איך שיטת אלכסנדר יכולה לעזור?

ט. אלכסנדר מציעה מענה ויעיל לבעיות אלו. איך? האדם אחראי לגופו ומנהל אותו. מחשבה מודעת, מכוונת היוצרת התארכות כלפי מעלה מאפשרת בנייה מחודשת של הקשר בין הראש הצוואר והגו ללא מתח וכיווץ אשר צמצמו ופגעו במבנה הטבעי הבסיסי שלהם.

תשומת לב זו נלמדת בשעורי טכניקת אלכסנדר וכוללת:
* זהירות
* הפעלה עדינה
* חוסר לחץ
* דאגה לגמישות ולתנועתיות
* פיתוח יכולת שמירה ותחזוק.

איך זה נעשה בפועל?

המורה מנחה את המטופל בהוראות פשוטות לתת כיוון, להאריך ולהרחיב את הגו, לתת חופש לצוואר ולשים לב שהראש יתכוונן קדימה ולמעלה. ע"י מגע עדין והנחיות מילוליות, מזמין המורה את התלמיד לשחרר אחזקה מיותרת של השרירים . בכך, הוא נותן תנאים נכונים לגוף להשתחרר ממתח שרירי עודף ולקיים זרימה חופשית ונינוחה של המערכות הפנימיות בגוף: מערכת העצבים, מערכת הדם, מערכת הנשימה.

בעולם המודרני, האדם מתנהל עם הרגלים קבועים ההולכים ומתגברים במשך השנים .לדוגמה –האופן בו יושבים על כסא, משתרעים על ספה, מחזיקים בטלפון הנייד, נושאים את התיק –כל אלו נעשים באופן אוטומאטי וללא מחשבה יתרה . ברגע שנפנה תשומת לב לאופן בו רצוי /עדיף/ לעשות כל אחת מהתנועות המוזכרות - או רבות אחרות - נוכל להיכנס לתהליך של שינוי ושיפור מצבנו הגופני –עד כדי שחרור מכאב וריפוי.
הטכניקה, ומלמדת אותנו כיצד להפעיל גישה חדשה לשימוש בגופנו.
אלכסנדר הגדיר זאת במשפט קצר: "בין הגירוי (לתנועה) והתגובה(הפעולה) יש להפעיל בחירה . כלומר , בהיותנו מודעים להתנהלות ההרגלית אוטומטית של תנועתו, נוכל לבצע עצירה, השהיה של התגובה המורגלת, כדי לבחור באופן עדיף-חדש- כדי לבצעה.
האופן החדש של שימוש בגוף הוא הדבר העיקרי הנלמד במשך השעורים.
ההרגלים שנלמדים בשיעור ילוו את התלמיד לאורך כל השנים ויעזור להימנע משימוש שגוי בגופו.

לפעמים לא ניתן למנוע את הניתוח אבל אפשר להאיץ את ההחלמה:

חבר טוב שלי עמד לפני ניתוח להחלפת מפרק ירך .מכיוון ששמע על הטכניקה החל לקבל שעורים באופן סדיר, כאשר המטרה היא שמירה על טווח התנועה של מפרקי הירך ושחרור עומס יתר שרירי בחלקי הגוף השונים. לאחר הניתוח, נוכחנו בתהליך החלמה מהיר ומפתיע אשר בחלקו נזקף לזכות התרגול בטכניקת אלכסנדר, אותו החל לפני הניתוח.
חברה אחרת, נהנתה כל כך משיקום מוצלח בעזרת ט. אלכסנדר - לאחר ניתוח להחלפת מפרק הברך, שהודיעה לי לפני זמן " תתכונני, אני ניגשת לניתוח של הברך השנייה ורק טכניקת אלכסנדר תעמיד אותי על הרגליים"!

לסיכום: ט.א. מציעה דרכים לשינוי ההתנהלות התנועתית שלנו ממצב של הרגל ואוטומאציה למצב של שליטה מודעת, ערנות וחשיבה, וחזרה לתנועה קלה וזורמת משוחררת מכל כאב והגבלה.