בחזרה לרשימת המאמרים »

טכניקת אלכסנדר ותנועה

מאת עדה תומר

שיטת אלכסנדר מוגדרת כ"טכניקה", הנלמדת במסגרת של שיעורים, בין מורה לתלמיד.

מהר מאד, תוך שיעורים ספורים, מגלה המתנסה בה שהיא הרבה מעבר לטכניקה בלבד, ושהיא עוסקת בתנועה הפנימית המצויה בכל אחד מאיתנו ובהשפעתה על ההתנהלות התנועתית כולה. גילוי זה, המתרחש באופן תהליכי ולא כעובדה מפתיעה, מביא אותנו למקום חדש בהתייחסות לגופנו. אנו מתעוררים אל המתרחש בתוך גופנו רגע רגע ושעה שעה, ומכאן - אל החיבור בין פנים נסתר לבין חוץ גלוי.

ידוע שעיסוק בתנועה משפיע לטובה על התחושה, הדימוי העצמי והתפקוד. אך האם יתכן גם ההפך?

בגופנו מתרחשים כל העת תהליכים עמוקים של תנועה, שינוי, זרימה והתחדשות. אם נהיה קשובים להם, כלומר - אם לא נפריע להם, נוכל להרגישם, להתחשב בהם ולעודד את קיומם ברמה העדינה והמשמעותית ביותר.

עדה תומר בזמן שיעור בטכניקת אלכסנדר תצלום: סמדר ברנע

ואיך אנחנו "מפריעים?" תנועת השרירים בנויה מהתכווצות והתרחבות. בחיי היום יום שלנו אנו נוטים לכווץ, לצמצם ולוותר על תנועה רחבה, עמוקה ומלאה (נכון לומר זאת גם לגבי הנשימה). הדבר נעשה באופן לא מודע, אוטמאטי והרגלי, ובעיקר בעקבות מצבים ממושכים של ישיבה מול מחשב או ליד שולחן בכלל, צפייה בטלוויזיה או כל עבודה מונטונית אחר. הצמצום והכיווץ הקבועים מלווים בהכרח בטונוס שרירים גבוה מהנחוץ. הדבר מביא למאמץ-יתר לא מורגש וגורם להפרעה בשימוש בגוף.

התשובה לכך היא : ערנות ותשומת לב. ערנות למתרחש בגופנו, ללא התערבות או התנגדות, מאפשרת תשומת לב חדשה לעצמנו. היא מאפשרת התפתחותה של תנועה חדשה ולא כוחנית, המושפעת משילוב של חשיבה וחופש. האדם המתנהל כך יגלה שחלק גדול מהעייפות הרגשית והגופנית הוא תוצאה של מאמץ- יתר או עשיית- יתר; העייפות תחלוף ובמקומה יצמחו חיוניות ורעננות.

היכולת לפתח את תנועת הגוף בכיוון הנכון נובעת מן היכולת ללמדו אי עשייה, התרת הרגלים ישנים ומנוחה. דרך ההתנהלות החדשה היא מצב של חופש, חוסר מאמץ ומציאת המידה הראויה לכל תנועה.

מכאן, מתרחשת הבנה: אדם המודע לתנועתו ומאפשר לה לזרום באופן הרמוני, יאפשר גם העצמה של התנועה הפנימית התופסת יותר ויותר מקום בתודעה ובמציאות. ההשפעה ההדדית של אלו זו על זו מטפחת מודעות, קואורדינציה מפותחת ויכולת בחירה ושליטה על ההתנהלות היומיומית. השינוי יבוא דרך יצירת תנאים חדשים הכוללים שקט, האטה, התבוננות וחשיבה.

It's not getting in and out of chairs that is of any value; it is what you have been doing in preparation that count when it comes to making movements
F.M.Alexander.