בחזרה לרשימת המאמרים »

הריון ולידה - ליווי, הדרכה ולימוד

מאת עדה תומר

במה יכולה טכניקת אלכסנדר לתרום למהלך ההריון וללידה? טכניקת אלכסנדר עוסקת במכלול נושאים הקשורים להבנת השימוש שלנו בעצמנו.

העקרונות המונחים בבסיס השיטה עוסקים בגילוי המפתיע שיש לאדם שליטה על גופו: שהוא יכול ללמוד לבחור את התגובה התנועתית והגופנית התואמת לו, ובכך להימנע מתנועה מזיקה, כזו הגורמת כאב, עיוות או אפילו מחלה.

חצבים, טל גליק תצלום: טל גליק

בתקופת ההריון, משתנה היחס שבין מערכות הגוף: מרכז הכובד הנמצא באגן זז לחלק הקדמי של הגוף ואיתו נעה קדימה המותנית. על הרגליים מופעל עומס נוסף. הגב מתקשת יותר מן הרגיל והחוליות נדחסות זו אל זו.

לפיכך, נדרשת התארגנות מחודשת של האישה ביחס לשמירה על יציבה נכונה בהתנהלות היומיומית שלה - ישיבה, עמידה, שכיבה, הליכה ועוד. בנוסף, בהריון קיים מרכיב רגשי המתאפיין בחוסר וודאות, בציפייה ובמתח, ולעיתים בקושי לקבל את מראהו של הגוף המתמלא.

שיטת אלכסנדר מציעה התייחסות עדינה ומקבלת של המצב החדש. היא מנחה שילוב נשימה כדרך לעידוד תהליכים מבריאים בגוף, ומלמדת להגיע להרפיה ולתחושת חופש ורכות.

כדי לבצע את המטלות היומיומית ההכרחיות בתקופת ההריון באופן שלא יזיק לגופה, על האשה ללמוד להרפות ולטפח את רווחתה. בכך היא אף מאפשרת התפתחות טובה יותר של העובר שבביטנה.

במהלך העבודה בטכניקת אלכסנדר, אני מפנה את תשומת ליבה של התלמידה/המטופלת לגופה ולמקומות בו המייצרים מתח ואי נוחות. בדרך זו היא מטפחת מודעות חדשה לעצמה ושומרת על תפקוד יעיל וחיוני.

בנוסף למגע העדין ולהנחיות המילוליות הניתנים בשיעור/טיפול, יש מקום ללמוד תרגול פשוט וייחודי המתאים למצב ההריון. התרגול נותן מענה לשאלות כמו: איך לשכב? איך לשבת? איך ללכת ? איך להקל על העומס בגב, ברגליים? ועוד.

לאחר מספר שעורים/טיפולים תרגיש האישה ההרה קלילות, נינוחות ורווחה גדולה יותר במהלך כל פעולות היום יום וכן בעת המנוחה והשינה.

מה שלומדת האישה במהלך ההריון משפיע לטובה גם על מהלך הלידה.

הגוף זוכר באופן אינטואיטיבי את הדרך שמלמדת שיטת אלכסנדר להפחתת התערבות מיותרת, ומאפשר לתהליך הלידה להתפתח באופן טבעי, בקצב המיוחד לו. על ידי כך ניתן ליישם את היכולת שנרכשה במהלך לימוד הטכניקה, להתייחסות מודעת ונשלטת.

תלמידה מספרת:

"במהלך ההריון, בעיקר בחודשים בהם הבטן הכבידה על גופי, הרגשתי שמרכז הכובד שלי משתנה וסבלתי מכאבי גב ומכאבים עזים בכפות הרגליים.

ידעתי מיד שחשוב שאחזור לשיטת אלכסנדר כדי למצוא מחדש את היציבה הנכונה לגופי כפי שהוא עכשיו, וכדי לעורר מחדש את המודעות.

בעזרת כמה שעות של שעורים בשיטת אלכסנדר חזרתי להיות מודעת ולשים לב למשקל שעל כף הרגל שלי, לדרך בה כדאי לייצב את הגוף ולדרך בה כדאי לבצע מטלות באופן המותאם לגוף בזמן ההריון. למשל, להרים רגל אחת על שרפרף בעת שטיפת כלים, להזכיר לעצמי לשחרר את הצוואר בעת הקימה מהמיטה, לדרוך על כל כף הרגל ולהקפיד על נעליים נוחות, להרפות את הגב ולתת לו להתרחב בעת שכיבה על הרצפה והרמת רגליים בסוף יום ארוך.

יישום השיטה הקל עלי מאוד ונתן לי מענה, במקום שאשאר בלית ברירה במקום של חוסר אונים.

אחרי הלידה חזרתי לעדה כדי ללמוד מחדש איך לשבת, איך לשחרר את הגוף בזמן ההנקה ואיך להרים את הילד כך שלא יכאב."