בחזרה לרשימת המאמרים »

טכניקת אלכסנדר ומסכים

מאת עדה תומר

ילד לומד לעמוד וללכת ועושה זאת ללא מאמץ עד הגיעו למצב של קומה זקופה.

בהמשך, לאורך שנות בית הספר, הצבא, לימודים גבוהים או עבודה, חל תהליך של שחיקה באחזקת היציבה הזקופה עקב תנאים חיצוניים של ישיבה ממושכת, נשיאת מטענים בדרגות משקל שונות, עומס ולחץ המשפיעים על הצוואר, הכתפיים ועמוד השדרה.

במאה ה-21 המצטיינת בהתפתחות טכנולוגית מהירה ומרשימה, חלק גדול מההתנהלות היומיומית שלנו מוכתב על ידי המכשירים או התנאים הסביבתיים המקיפים אותנו.

רבים מאתנו חווים שעות רבות של פעילות ממוקדת מסך - טלפון נייד, מחשב, טלוויזיה.

מצבים אלו, ועוד אחרים כמו לימודים, נהיגה, ישיבה מול מחשב או עיסוק ממושך בנייד, משפיעים על היציבה הטבעית הבסיסית שלנו.

במה דברים אמורים?

כל כפיפה של הראש בכיוון קדימה ולמטה כמו בזמן קריאה או הקשה בנייד, מזמינה דחיסה של החוליות זו אל זו ויצירת לחץ על הדיסקים. מצב זה יוצר עומס אדיר על הגב ויגרום בעתיד (או כבר בהווה) לקריסה של הגב.

הדיסקים המפרידים בין החוליות ושומרים על תפקודן התקין, עשויים מחומר רך ולחץ ממושך משפיע על מיקומם ומצב החומר שלהם. כשזה קורה, החוליות מתקרבות זו לזו, המערכת העצבית באותו אזור נשארת חשופה וללא הגנה, ומתפתחים כאבים קשים.

כדי לשמור על מיקומם של הדיסקים בין החוליות עלינו לשמור על רווח, מרחב מסוים בין החוליות.

כאן נכנסת לתפקיד טכניקת אלכסנדר.

העבודה מול התלמיד עוסקת בהנחית הכיוון שיאפשר הארכת והרחבת הגב (חופש לעמוד השדרה) וכן בהנחיית כיווני מחשבה לגבי חלקים רבים אחרים של הגוף.

לימוד מודעות לתנועת הגוף - זו המורגלת שאולי כבר לא משרתת אותנו טוב - וזו החדשה, הנרכשת, כוללת בדיקה ובחירה של איך להתנהל נכון ומכוון יותר. איך לצמצם מתח שרירי מיותר. איך לנשום ועל ידי כך להזרים חמצן אל כל חלקי הגוף, גם אלו המרוחקים יותר.

כאשר נלמד לשחרר מתח שרירי עודף ולחזור לתנועה הטבעית והזורמת שלנו נזמין אל גופנו התנהלות בריאה, זורמת וקלה יותר. תחול הפחתה בכאבים ובסבל מבעיות בריאות שונות כמו מיגרנה ,כאבי ראש וגב, אסטמה, בעיות יציבה ועוד.